Veelgestelde vragen

Onderhoud & productinformatie

Is mijn bestek vaatwasmachinebestendig?

Bestek gemaakt van 18-0 en 18-10 roestvrij staal kun je reinigen in de vaatwasser, tenzij anders wordt vermeld. Voor gekleurd bestek (PVD) gelden andere onderhoudsinstructies dan voor roestvrij staal bestek zonder coating. Bekijk hier onze onderhoudsinstructies. Het is belangrijk dat je bestek voorafgaand aan het eerste gebruik goed afwast.

Wat is het verschil tussen 18-10, 18-0 en 13-0 staal?

Op veel bestek en keukenmessen staat een stempel: 18-10, 18-0 of 13-0. Deze stempel geeft aan waarvan het product is gemaakt. In deze blog kun je alles lezen over deze drie staalsoorten. 

Hoe voorkom ik roest op mijn bestek?

Vocht is de meest gebruikelijke oorzaak van vliegroest. Om te voorkomen dat bestek gaat roesten is het belangrijk om bestek snel te drogen. Het liefst direct na de afwas of het vaatwasprogramma. Laat vuile vaat niet te lang staan en mors geen vaatwaszout in de machine. Daarnaast kan roest veroorzaakt worden door contact tussen verschillende roestvrij staalsoorten. Messen worden namelijk gemaakt van een andere staalsoort. Houd messen (zowel tafelmessen als keukenmessen) apart van vorken en lepels. Zo voorkom je corrosie. 

Hoe kom ik af van roest op mijn bestek?

Vliegroest of contactcorrosie is vaak
gemakkelijk te verwijderen door je bestek voorzichtig te poetsen met een
schuursponsje (de zachte kant) of een licht schuurmiddel (zoals Cif) en een
natte spons. Het product zelf wordt niet aangetast door deze lichte schuring.
Vlekjes kun je wegwrijven met een stukje aluminiumfolie. Rol het aluminium tot
een propje en maak deze vochtig. Wrijf het vervolgens voorzichtig over de
plekjes.

Kan gekleurd bestek (goud, zwart, koper, champagne) in de vaatwasser?

Gekleurd bestek is gemaakt van 18-0
roestvrijstaal. Het wordt ook wel PVD-bestek genoemd (Physical Vapor
Deposition) en bevat een dunne titanium coating die zorgt voor de levendige
kleur. Deze coating is veilig in contact met voedsel en voldoet aan EU-richtlijnen.
Gekleurd bestek is vaatwasmachinebestendig wanneer de onderhoudsinstructies in
acht worden genomen. Bekijk hier onze onderhoudsinstructies. Het is belangrijk
dat je bestek voorafgaand aan het eerste gebruik goed afwast.

Kunnen steakmessen in de vaatwasser?

Steakmessen worden gemaakt van 13-0 staal. De
kans dat deze messen bot worden door vaatwasmachinereiniging is groot. Ook
messen met een houten handvat zijn niet geschikt voor de vaatwasser. Wij
adviseren steakmessen te allen tijde met de hand af te wassen. Het is
belangrijk dat je bestek voorafgaand aan het eerste gebruik goed afwast.

Wat doet Amefa om de kwaliteit van producten te waarborgen?

Amefa maakt gebruik van externe
geaccrediteerde laboratoria. Deze labs testen de kwaliteit van al onze
producten en geven hun bevindingen aan ons door. Op basis daarvan zijn wij
gedreven om onze producten te blijven verbeteren. Daarnaast beschikt Amefa over
alle testrapporten en andere documenten die nodig zijn om een veilig product op
de markt te brengen in een EU-land, die voldoet aan alle richtlijnen. 

Kan ik mijn huidige bestekset uitbreiden?

Of je een bestekset kunt uitbreiden is
afhankelijk van een aantal factoren. Wat is de naam van het model dat je in
huis hebt? Afhankelijk daarvan is het mogelijk om je bestek met losse items of
met een volledige set uit te breiden. Losse items van veel van onze
bestekmodellen zijn te koop in de webshop. Bekijk hier het aanbod los bestek.
Daarnaast kan het natuurlijk zijn dat je een bestekset hebt gekocht die
inmiddels uit ons assortiment is. In dat geval raden we je aan om in onze
webshop te kijken naar een model die het meest op je huidige set lijkt. Kom je
er niet helemaal uit? Dan kun je ook een foto van je bestek sturen naar onze
klantenservice. Wij kijken graag met je mee!

Zijn de genoemde prijzen inclusief btw?

Alle genoemde prijzen zijn inclusief
btw.  

Bestellen en betalen

Hoe kan ik iets bestellen?

Onze producten zijn te bestellen in de webshop. In de Amefa webshop voeg je een product toe aan de winkelwagen. Open de winkelwagen om de inhoud ervan af te rekenen. Controleer je bestelling, vul adresgegevens in en selecteer de betaalmethode. Ga akkoord met de voorwaarden om de betaling te starten en rond het proces af. Daarna keer je terug naar de webshop. Als de bestelling succesvol is afgerond, zul je een pagina in beeld zien die dat bevestigt. Daarnaast ontvang je een e-mail met een bevestiging van je bestelling. Onze medewerkers kunnen telefonisch helaas geen bestellingen aannemen of doorplaatsen.

Kan ik bestellen zonder account?

Ja, dat kan. Een account aanmaken is echter wel handig. Dan heb je altijd inzicht in bestelgegevens, je kunt gemakkelijk een retour aanvragen en je hele bestelgeschiedenis blijft bewaard. Als je nog geen account hebt dan kun je dat tijdens het plaatsen van een bestelling aanmaken.Neem gerust contact met ons op als je er niet helemaal uit komt. 

Is mijn bestelling gelukt?

Als de bestelling is geslaagd zie je een pagina waarop dat wordt bevestigd. Ook ontvang je ter bevestiging een e-mail met daarin de factuur. Controleer daarnaast je bankrekening of je betaald hebt. Ben je dit allemaal niet tegengekomen? Dan is je bestelling waarschijnlijk niet gelukt. Om het zeker te weten kun jecontact opnemen met onze klantenservice.

Waar kan ik de factuur vinden?

Direct na het betalen van je bestelling ontvang je de factuur van je bestelling via e-mail. Mocht je je factuur kwijtraken, dan kun je de factuur altijd nog vanuit je account downloaden. Heb je je bestelling als gast geplaatst? Neem dan contact met ons op voor een PDF van je factuur. In het door jou te ontvangen pakket zit geen factuur, enkel de pakbon van je bestelling. 

Welke betaalmethoden accepteert Amefa?

Wij hechten veel waarde aan de veiligheid van jouw gegevens. Onze betalingen worden dan ook beveiligd uitgevoerd. Je hebt de keuze uit een aantal verschillende betaalmethoden: iDEAL, Klarna achteraf betalen, Bancontant en creditcard (Visa, Mastercard, Maestro en American Express).

Kan ik een VVV-bon of andere cadeaukaart inwisselen bij Amefa?

Het is niet mogelijk om een VVV-bon of een andere cadeaukaart in te wisselen in onze webshop.

Ik ben mijn kortingscode vergeten in te vullen. Wat nu?

Helaas kunnen kortingscodes alleen worden gebruikt voordat je bestelling is afgerond. Nadat je bestelling is betaald en in behandeling is genomen, kan er niets meer worden gewijzigd. Als je je kortingscode niet wilt weggooien, gebruik hem dan voor een volgende aankoop of geef hem aan iemand anders.

Het product dat ik wil bestellen is ergens anders goedkoper. Wat nu?

Het is mogelijk dat een product van Amefa ergens anders goedkoper is. Wij hanteren geen laagsteprijsgarantie. Dit betekent dan ook dat we hierin niet tegemoet kunnen komen. In de Amefa webshop worden de adviesprijzen van onze producten gehanteerd.

Verzending en ontvangst

Wanneer wordt mijn bestelling verzonden?

De dag waarop je bestelling wordt verzonden is afhankelijk van de beschikbaarheid van het product in ons magazijn en de drukte bij de pakketdiensten. In veel gevallen wordt een product binnen drie werkdagen geleverd.

In verband met de bekende drukte bij de pakketdiensten kan het soms wat langer duren dan je van ons gewend bent. Dat hebben wij helaas niet in de hand. Onze pakketdienst doet zijn uiterste best om ervoor te zorgen dat je bestelling zo snel mogelijk jouw kant op komt. 

Op feestdagen is ons magazijn en/of de transporteurs vaak gesloten of hanteren alternatieve openingstijden/verwerkingstijden. 
In december is het van oorsprong druk in de logistieke sector, hierdoor kunnen extra vertragingen ontstaan in de levering van een pakket. Hier hebben wij helaas geen invloed op, we vragen om je geduld in deze periode van het jaar. 

Kan ik de status van mijn bestelling volgen?

De pakketbezorgingsdiensten waar wij mee samenwerken maken gebruik van een Track&Trace systeem. Hiermee kan je zien waar je pakket is. Ook informeert de pakketdienst je via een e-mail hoe laat het pakket wordt geleverd. Dat bericht ontvang je op de dag voor en de ochtend van de bezorging. De meeste pakketjes worden verzonden middels DPD. Op de website van de DPD kun je de bestelling volgen. 

Wat gebeurt er als ik niet thuis ben op het moment van bezorgen? 

Indien je niet thuis bent op het moment dat de DPD probeert het pakket af te leveren, zullen ze proberen het pakket bij buren te bezorgen. Je ontvangt in dit geval een 'niet thuis briefje' in je brievenbus. Hierop staat aangegeven of de DPD het pakket bij buren heeft kunnen afleveren, en zo ja, bij welk huisnummer dit is gebeurt. Het kan ook zijn dat de DPD het pakket de volgende dag nogmaals bij je probeert af te leveren of dat ze ervoor kiezen om het pakket op een DPD pick up punt te bezorgen. Informatie hierover staat op het 'niet thuis briefje' en is tevens online in te zien door het bekijken van de trackingcode op de website of app van de DPD. Indien het pakket op een pickup punt wordt bezorgd en niet binnen 7 dagen wordt afgehaald, gaat het automatisch retour naar ons magazijn. 

Hoe snel kan ik de bezorging van mijn pakket verwachten? 

Wij verwerken je bestelling op werkdagen binnen 24 uur. Vervolgens komt de DPD het pakket bij ons ophalen bij ons magazijn. Vanaf dat moment is de gemiddelde levertermijn 1-3 werkdagen.

Wat zijn de verzendkosten?

Voor bestellingen met een orderwaarde boven de € 50,- is de verzending binnen Nederland en België gratis.  Voor bestellingen met een lagere waarde zijn de verzendkosten € 6,95. 

Ik wil mijn bestelling wijzigen of annuleren. Kan dat?

Heb je na het plaatsen van een bestelling een foutje ontdekt? In veel gevallen kunnen wij dit nog voor je oplossen. Neem zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice zodat we je verder kunnen helpen. Het kan zijn dat de bestelling al is verwerkt in het magazijn, of dat deze al onderweg is naar het door jou opgegeven adres. In dat geval kunnen wij helaas geen wijzigingen meer aanbrengen aan je bestelling.

Ik heb een probleem/vraag omtrent de bezorging van mijn bestelling. Wat moet ik doen?

Staat het antwoord op jouw vraag niet tussen de veelgestelde vragen? Neem contact met ons op en laat je bestelnummer achter. Wij gaan je vraag beantwoorden of het probleem achterhalen en het zo snel mogelijk oplossen.

Ik ben ontevreden over een product. Wat nu?

Als je ontevreden bent over een van onze producten dan zullen wij je zo goed mogelijk proberen te helpen. Neem gerust contact met ons op! Je kunt ons bereiken per e-mailklantenservice@amefa.nlof telefonisch op055 368 1298(lokaal tarief), op werkdagen van 08.00-17.00 uur. 

Ik mis onderdelen/het product is beschadigd. Wat nu?

Je bent blij met je nieuwe bestekset, maar je mist een lepel of komt een beschadiging tegen. Dat vinden wij heel vervelend! We lossen het graag zo snel mogelijk voor je op. Je kunt ons bereiken per e-mailklantenservice@amefa.nlof telefonisch op055 368 1298(lokaal tarief), op werkdagen van 08.00-17.00 uur. Zo kun je het nieuwe bestek houden en vullen wij aan waar nodig.